ویدئو | استقبال مهاجران افغانستانی مقیم مشهد از تیم ملی فوتسال افغانستان ویدئو | استقبال از تیم ملی فوتسال افغانستان در مشهد داعش مسئولیت حمله به نمازگزاران هرات را بر عهده گرفت عکس‌هایی از مراسم تشییع پیکر شهدای حمله به مسجد شیعیان در هرات راه آهن ایران برای حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه مجددا اعلام آمادگی کرد کاظمی‌قمی، کرزی و عبدالله حمله به شیعیان در هرات را محکوم کردند ویدئو | شناسایی خانواده شهید «نسیم افغانی» پس از سال‌ها گمنامی سفارت ایران در کابل حمله تروریستی هرات را محکوم کرد تمجید وحید شمسایی از عملکرد افغانستان در جام ملت‌های آسیا + فیلم شهادت ۷ نمازگزار در حمله افراد مسلح ناشناس به مسجد امام زمان (عج) در هرات صعود چهارپله‌ای فوتسال افغانستان در رنکینگ جهانی سرمربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: از شادی ملت خوب افغانستان خوشحال هستم ویدئو | شادی مردم هرات پس از راهیابی تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی ویدئو | هیجان گزارشگر افغانستانی پس از صعود تیم ملی فوتسال کشورش به جام جهانی نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و قرقیزستان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) شگفتی سازی افغانستان با هدایت مربیان ایرانی | تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی صعود کرد مشهد خانه فوتسال افغانستان مرتضایی: آسیا باید باور کند که در فوتسال قدرتی به‌نام افغانستان وجود دارد پخش زنده بازی افغانستان و قرقیزستان انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین شناسایی خانواده شهید نسیم افغانی از طریق DNA توسط بنیاد شهید
سرخط خبرها

غروب خورشید شعر نو افغانستان| واصف باختری درگذشت

  • کد خبر: ۱۷۵۲۲۷
  • ۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
غروب خورشید شعر نو افغانستان| واصف باختری درگذشت
محمدشاه واصف باختری، شاعر، نویسنده و مترجم شناخته‌شده‌ٔ افغانستان و پژوهشگر حوزه‌ٔ زبان و ادبیات زبان فارسی، در ۸۱سالگی درگذشت.

به گزارش شهرآرانیوز، منیژه باختری، دختر واصف باختری (شاعر و نویسندهٔ اهل افغانستان)، در یک یادداشت کوتاه در صفحهٔ رسمی فیس‌بوک خود، درگذشت پدرش را تأیید کرد. بنابر آنچه او نوشته است، واصف باختری شب گذشته (چهارشنبه، ۲۸ تیر) درگذشته است.

احمدضیا رفعت، استاد دانشگاه کابل، هم در صفحهٔ فیس‌بوک خود واصف باختری را «خورشید شعر نو افغانستان» توصیف کرده و از «غروب» وی خبر داده است.

در همین زمینه، محمدکاظم کاظمی، شاعر و پژوهشگر نامدار افغانستانی، نیز در صفحهٔ اینستاگرامی خود نوشت: «واصف باختری، بزرگ شاعران افغانستان، درگذشت. او شاعر شاعران ما بود، پیشکسوت و پیشگام شعر افغانستان در نیم قرن اخیر. بعد از استاد خلیل‌الله [خلیلی]، دیگر چون او نداشتیم.»

واصف باختری در ۲۴ ماه حوت (اسفند) سال ۱۳۲۱ خورشیدی در شهر مزارشریف ولایت بلخ به دنیا آمد.

او از رشتهٔ زبان و ادبیات دانشگاه کابل مدرک کارشناسی و از رشتهٔ تعلیم و تربیت دانشگاه کلمبیای آمریکا مدرک کارشناسی ارشد داشت.

واصف باختری، از سال ۱۳۶۱ تا سال ۱۳۷۴، در اتحادیۀ نویسند­گان افغانستان در سمت‌­های سردبیر بخش شعر، مدیر مسئول مجلۀ ژوندون و منشی دارالانشای اتحادیه کار می‌کرد. او در طول این سال‌ها، همچنین، در آموزشگاه اتحادیۀ نویسندگان افغانستان درس می‌گفت.

باختری سال‌ها نیز عضو گروه دبیران بنیاد فرهنگ افغانستان، عضو گروه رهبری کانون حکیم ناصر خسرو، عضو شورای مرکزی انجمن فرهنگی خوشحال‌خان و عضو هیئت‌رئیسۀ اتحادیۀ ژورنالیستان افغانستان بوده است.

از واصف باختری بیشتر از ۲۰ عنوان کتاب در زمینه‌های سرایش و ترجمهٔ شعر در انواع کلاسیک و نیمایی و آزاد، و پژوهش‌های فلسفی و نیز صد‌ها مقاله چاپ شده است. این سه بیت از آن جمله‌اند:

گرچه صد مهر به لب‌های خموش من و توست

آنچه ره در همه‌جا برده خروش من و توست

زآن‌که لافد که خریدار متاع هنر است

دور شو دور که در فکر فروش من و توست

وای اگر قافله‌سالار به بی‌راهه رود

با چنین بار امانت که به دوش من توست

او به زبان‌های انگلیسی و عربی آشنایی داشت. واصف باختری از زبان انگلیسی مقاله‌ها و شعر‌های فراوانی را به فارسی برگردانده و نیز شماری از شعر‌ها و داستان‌های فارسی را به انگلیسی ترجمه کرده است. شماری از شعر‌های خود او نیز به زبان‌های انگلیسی و روسی و چکی و آلمانی برگردان شده‌اند.

واصف باختری از سال ۱۳۷۵ تا سال ۱۳۸۰ در پاکستان و از سال ۱۳۸۰ بدین سو در ایالت کالیفرنیای آمریکا زندگی می‌کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->